Hoezo nóg een beroepsbeeld?
Er bestaan al veel beroepsbeelden voor verschillende sectoren. Maar deze zijn niet primair door ons, de leraren en docenten, gemaakt en focussen vooral op de verschillende rollen die een leraar of docent kan hebben. Met dit nieuwe, overkoepelende beroepsbeeld, vervangen we niet de andere, maar vullen we die juist aan.
Het plan om een beroepsbeeld van de leraar te maken komt voort uit het rapport van Merel van Vroonhoven ‘Samen sterk voor ieder kind’ (2020). Daarin constateert zij dat een gedeeld beroepsbeeld ontbreekt. De lerarenorganisaties (AOb, CNV, FvOv, BVMBO en Platform VVVO) hebben de uitdaging opgepakt om tot een gezamenlijk beroepsbeeld te komen, gemaakt door leraren en docenten.
Kern van het leraarschap
Met dit beroepsbeeld willen we de kern of ‘het hart’ van het leraarschap weergeven. Een beeld waarin zoveel mogelijk leraren en docenten zich herkennen. Natuurlijk maakt het uit of je lesgeeft aan groep 3 in het po of aan studenten in het mbo, maar we willen nu juist de essentie van het leraarschap vangen. De verschillende sectoren en contexten krijgen ook aandacht in dit beroepsbeeld; we verwijzen naar bestaande sectorspecifieke beroepsbeelden en kaders.
Het Beroepsbeeld Leraar laat zien hoe belangrijk wij zijn voor de samenleving, wat de essentie van ons vak is, en wat eigenlijk niet bij het vak hoort. Maar ook met welke complexe uitdagingen en kwesties we als leraren te maken krijgen en welk handelingsrepertoire en kwaliteiten nodig zijn om deze uitdagingen het hoofd te bieden.