Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen over Beroepsbeeld Leraar. Benader dan een van de organisaties achter Beroepsbeeld Leraar.
Voor en door welke leraren werd het beroepsbeeld gemaakt?
Alle leraren en docenten die werkzaam zijn in het primair-, voortgezet-, speciaal- onderwijs en het mbo (of die in de afgelopen vijf jaar werkzaam zijn geweest) bouwden mee aan hun gezamenlijke beroepsbeeld.
Wie zitten er achter het Beroepsbeeld Leraar?
Beroepsbeeld Leraar is een initiatief van gezamenlijke lerarenorganisaties AOb, CNV Onderwijs, FvOv, BVMBO en Platform VVVO onder begeleiding van Kennisland.
Wat is het doel van Beroepsbeeld Leraar?
Het doel is een beroepsbeeld voor leraren en docenten in po, vo, (v)so en mbo waarin wij ons herkennen en dat beschreven is vanuit onze praktijk. Het doel is ook om de maatschappelijke waardering voor het beroep te versterken door de rijkheid ervan te schetsen en aankomend leraren beter inzicht te geven in de verschillende aspecten van het leraarschap. Het beroepsbeeld is bedoeld voor zowel leraren als aankomende leraren.
Hoe kwamen we tot het Beroepsbeeld Leraar?
Je kon als leraar of docent op drie manieren meebouwen aan het Beroepsbeeld Leraar:
- Verhalend onderzoek
- Beroepsbeeld on Tour: in heel Nederland gingen leraren in gesprek over thema’s rondom het beroepsbeeld
- Dialoogtafels: leraren gingen in gesprek over het conceptberoepsbeeld
- Enquête
Wie begeleidde het ‘bouwproces’ van het Beroepsbeeld Leraar?
Kennisland was verantwoordelijk voor het proces van het Beroepsbeeld Leraar. Kennisland zet zich al bijna 25 jaar onvermoeibaar in voor een open, lerende, inclusieve en duurzame samenleving. We experimenteren samen met betrokkenen om tot toekomstbestendige verandering te komen waar de hele samenleving van profiteert. Wij brengen kennis, ervaring en beleid samen en gaan daarbij uit van de mensen die het dichtst op het vraagstuk zitten zoals leraren, verpleegkundigen en bewoners, maar ook beleidsmakers, bestuurders en wetenschappers.
Lees hier ons hele verhaal en bekijk hoe wij met onze projecten werken aan een betere samenleving. Op deze pagina vind je een selectie van de diensten die wij aanbieden. Kennisland is onderdeel van Stichting CAOP.
Kon je meebouwen aan het Beroepsbeeld Leraar als je niet in het onderwijs werkt maar wel interesse hebt in het Beroepsbeeld Leraar?
Nee, dat was niet mogelijk. Er wordt veel over leraren en docenten geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het betekent om leraar te zijn: leraren zelf. Het beroepsbeeld gaat over hoe wij zelf ons beroep zien en gaat nadrukkelijk niet over hoe wij worden gezien door anderen.
Waarom ook het mbo?
De oorsprong van het beroepsbeeld ligt in het rapport ‘Samen sterk voor ieder kind’ van Merel van Vroonhoven. Het behandelt de lerarentekorten in het po, (v)so, vo en mbo, de onderwijssectoren waar het bevoegdhedenstelsel op van toepassing is en waar de pabo, eerste en tweedegraads lerarenopleidingen voor opleiden. De drie lerarenopleidingen leiden niet voor één onderwijssector op, maar gezamenlijk voor het hele po, (v)so, vo en mbo. Het mbo kan zodoende niet gescheiden worden van het vo. Daarnaast valt een aantal vmbo-opleidingen onder een mbo-instelling. Het Beroepsbeeld Leraar moet ook richtinggevend zijn voor lerarenopleidingen, vandaar dat het mbo niet mag ontbreken.