Spring naar content

Een greep uit de verhalen

Met het Beroepsbeeld Leraar bouwen we aan ons beeld van het beroep. Inmiddels hebben al honderden van ons de vragenlijst ingevuld die gebruikt wordt voor het verhalend onderzoek. De antwoorden die binnenkomen zijn soms ontroerend, maar laten af en toe ook frustratie zien. Ze geven een belangrijk inkijkje in wat het echt betekent om leraar te zijn. 

Op de vraag ‘Wanneer ben jij als leraar op je best?’ kwamen bijvoorbeeld onderstaande mooie reacties binnen:

“Ik voel me op mijn best als leraar als ik nieuwsgierigheid opwek bij kinderen over de wereld om hen heen. Bijvoorbeeld door een tekenles te koppelen aan het werk van een kunstenaar.”

“Ik gaf les over het socialisme. Ik had de les goed voorbereid, met voorbeelden en heldere omschrijvingen. Ik deed mijn verhaal in vijftien minuten. De leerlingen luisterden ademloos. Toen ik een aantal controlevragen stelde, wist elke leerling een goed antwoord te geven. Eentje zei: “Nou meneer, dat was een helder verhaal, ik begreep het meteen. Eigenlijk wel leuk hè, die politiek.”

“Toen ik een leerling liet zien dat hij iets kon waarvan hij dacht dat hij het nooit zou kunnen: op het podium staan en spelen voor publiek!”

“Waar ik erg van kan genieten is wanneer er een groep is waar ‘niet mee te werken is’ en ik die op de rit kan krijgen.”

Het contact met leerlingen en studenten is soms hartverwarmend, maar er zijn ook momenten waarop we het gevoel hebben dat we met van alles bezig zijn, behalve met ons beroep.

“Gesprekken met ouders die het ergens niet mee eens zijn.”

“Als je weer eens mee moet met de volgende hype uit Den Haag. Tijdsdruk. Als er te weinig tijd is om gebruik te maken van je eigen talenten en die van je collega’s. Als de waan van de dag overheerst en je achter de feiten aanloopt. Als bureaucratie teveel de overhand heeft.”

“Ik ben voor mijn gevoel niet bezig met mijn beroep tijdens het invullen van zinloze administratie die geen goede feedback voor de leerlingen oplevert en veel tijd kost. Die tijd kan ik beter besteden aan het voorbereiden van lessen of aan goede zinvolle gesprekken met leerlingen.”

“Administratie, vergaderingen, schoolbeleid, sessies over gemeenschappelijke aanpak of didactische formats, teambuilding.”

“Als ik zelf de klas maar weer eens schoonmaak. Als ik moet leuren om ouders die mee willen gaan naar een excursie.”

Anderen vinden juist dat al deze bezigheden ook onderdeel zijn van ons beroep:

“Eigenlijk hangt bijna alles wat ik doe samen met mijn beroep als leraar. Vergaderen met collega’s ook.”

Het leraarschap is geen statisch beroep, maar een beroep waarin je je blijvend ontwikkelt, zoals ook blijkt uit onderstaand voorbeeld:

“Mijn ontwikkeling verloopt natuurlijk. In het begin van mijn loopbaan heb ik goede en minder goede lessen gegeven, en de balans tussen die twee is met de tijd de goede kant op geschoven. In de volgende fase van mijn docentschap ben ik mij meer op het curriculum gaan richten, en ben ik stagebegeleider geworden van startende leraren. Ik heb mij kunnen bezighouden met examinering, kwaliteitsborging en zit regelmatig in sollicitatiecommissies. Ik heb de ruimte om mij toe te leggen op datgene waar ik sterk in ben en waarin ik mij verder wil ontwikkelen: het geven en ontwerpen van onderwijs.”

“Voortdurend werk ik aan mijn vak. Voortdurend sleutel ik aan mijn ‘boeken’, die ik geschreven en samengesteld heb. Thema’s veranderen om de zoveel jaar, daar stort ik me dan op. Sinds dit schooljaar ben ik lid van de examencommissie geworden. Zo zoek ik ook interessante nieuwe uitdagingen op.”

Ben jij leraar in het po, vo, so of mbo en zijn deze verhalen herkenbaar voor jou? Deel dan ook jouw verhaal zodat iedereen het beroep van leraar door jouw ogen kan zien. We zullen de komende tijd meer verhalen van leraren delen, dus houd de website in de gaten en abonneer je op de nieuwsbrief.

 

Heb jij je verhaal over het leraarschap al met ons gedeeld en wil je verder praten met collega’s uit jouw regio? Beroepsbeeld Leraar gaat on Tour! Lees meer en meld je vast aan