Maak kennis met de Denktank Beroepsbeeld Leraar
De Denktank Beroepsbeeld Leraar bestaat uit veertien gepassioneerde leraren en docenten uit het primair, voortgezet, middelbaar beroeps- en speciaal onderwijs. Kennisland werkt aan het beroepsbeeld van de leraar door verhalen van leraren uit de verschillende onderwijsvormen te verzamelen. Samen met de denktank duiden en ordenen we deze verhalen. Graag stellen we hier de leden van de Denktank aan je voor.
Werkt sinds dertien jaar op het Cartesius Lyceum Amsterdam als docent geschiedenis en coördinator onderwijsontwikkeling. Ze maakt daarnaast de podcast ‘Bij de les’ rond de vraag: ‘Wat is het beste onderwijs voor onze leerlingen?’.
Staat sinds vijftien jaar voor de klas in het primair onderwijs op CBS De Kardoen in Ommen en houdt zich daarnaast bezig met managementtaken, waaronder de bouw van een nieuw schoolgebouw. Ze zet zich ook in voor iedereen die werkt in het onderwijs via de onderwijsbond CNV.
Luuk Joosten
Is docent in beroepsgerichte vakken op het vmbo en mbo bij Yuverta Horst vmbo/mbo/het groene lyceum Horst. Net als Mariëlle zet Luuk zich in voor de onderwijsbond CNV.
Is ruim 21 jaar leraar en heeft jarenlang in het speciaal onderwijs gewerkt. Op dit moment staat zij voor de klas in het primair onderwijs in Oss. Willemijn begeleidt daarnaast leraren als er vragen zijn rondom klassenmanagement, gedrag en/of groepsdynamiek. Willemijn is actief binnen de AOb.
Geeft les als docent Recht bij het Nova College in Haarlem en zet zich in voor de MBO Raad. Heeft ook Japan en Finland afgereisd om de onderwijskwaliteitssystemen te vergelijken.
Heeft 22 jaar voor de klas gestaan, voornamelijk in groep 1 en 2 van het basisonderwijs en is nu vier jaar intern begeleider bij de kleuters op de AMG Schmidtschool in Den Haag. Ze zit daarnaast in het sectorbestuur primair onderwijs van de AOb.
Is docent wiskunde op het Stanislascollege in Delft en begeleidt ook studenten die zelf leraar willen worden bij de lerarenopleiding op de TU Delft.
Begeleidt studenten als mentor en geeft les als docent Engels en Internationalisering bij ROC Nijmegen. Onder de titel ‘Ons mbo’ heeft ze leermaterialen ontwikkeld over haar tijd als starter in de overlevingsfase op het mbo-onderwijs en over hoe leraren en mentoren hun eigen identiteit en geluk kunnen blijven ontwikkelen samen met studenten.
Is docent filosofie. Hij wordt enthousiast wanneer hij het voor elkaar krijgt om onderzoekers, teamleden, leerlingen en studenten te helpen met het betekenis geven aan (school)werk, studieopdrachten, (praktijk)onderzoek en zichzelf. De vraag naar ‘wie de leraar is’ heeft zijn specifieke interesse.
Is als zij-instromer vijftien jaar geleden het onderwijs ingerold en werkt nu bij ROC TOP in Amsterdam als onderwijsontwikkelaar en LC-docent voor het M-jaar, het oriëntatiejaar van TOP.
Werkt ruim twintig jaar in het primair onderwijs en heeft daarbij ervaring opgedaan in diverse groepen en onderwijssoorten. Ze staat momenteel op een basisschool in Epe als leerkracht voor de bovenbouw en geeft les aan meerbegaafde leerlingen. Daarnaast is ze lid van het hoofdbestuur van de AOb voor de sector primair onderwijs.
Werkt al 22 jaar bij Curio, de beroepsopleider in West-Brabant. Ze is naast docent en programmamaker van Roem en Poen, jobcoach en loopbaanbegeleidster voor de “kwetsbare doelgroep” binnen het mbo.
Is onder andere leraar Nederlands en wiskunde op het vmbo op OSG Singelland in Drachten. Ook begeleidt hij daar stagiairs en starters in het onderwijs.
Heeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo gewerkt. Bij het mbo ligt haar hart. Ze was in 2021 Leraar van het Jaar en heeft haar eigen stichting ‘Blij(f) in het onderwijs’. Ze werkt nu als lerarenopleider bij Fontys.