Podcast over het belang van een gedeeld beroepsbeeld
In deze aflevering van zijn podcast ‘Tjipcast’ spreekt Tjip de Jong met Jelmer Evers (auteur, docent en vicevoorzitter van de AOb), Thijs Roovers (oud-docent, auteur en bestuurder AOb) en Erik Ex (leraar van het jaar 2022-2023) over het belang van samen nadenken over het beroepsbeeld van de leraar.
Als zelfstandig adviseur en onderzoeker werkt Tjip de Jong graag aan vraagstukken die gaan over de implementatie van curricula, verandermanagement, onderwijsorganisatie- en management en onderwijskundig leiderschap. Hij is gespecialiseerd in het primair onderwijs en beroepsonderwijs. In deze aflevering van zijn podcast ‘Tjipcast’ spreekt hij met Jelmer Evers (auteur, docent en vicevoorzitter van de AOb), Thijs Roovers (oud-docent, auteur en bestuurder AOb) en Erik Ex (leraar van het jaar 2022-2023) over het belang van samen nadenken over het beroepsbeeld van de leraar.
De drie pleiten voor een gezamenlijk beroepsbeeld, vertellen in de podcast waarom dat juist nu cruciaal is en welke risico’s er ontstaan als we dit niet doen. Een beroepsgroep zonder een gedragen beroepsbeeld is kwetsbaar. Denk aan bezuinigingen, politieke inmenging, gevoeligheid voor onderwijshypes en commerciële beïnvloeding. Een gedeeld beroepsbeeld helpt enorm om zulke negatieve invloeden in het onderwijs te voorkomen.
Jelmer geeft aan dat er al veel onderwerpen zijn besproken, zoals vakinhoud, didactiek en curricula, maar dat dit te versnipperd is. Zonder leidraad, zonder een gemeenschappelijke taal en kader sta je niet sterk genoeg en gaat het uiteindelijk mis in de uitvoering. Volgens Erik moeten leraren in het centrum van goed onderwijs en onderwijsverbetering staan. Dat lijkt voor de hand liggend, maar is het niet in de praktijk. Wetenschappers en bestuurders bepalen wat het beroep inhoudt en hoe het zich moet ontwikkelen, terwijl dat in de eerste plaats de leraren zelf zouden moeten zijn. Thijs ziet wat er voor kapitaal in scholen aanwezig is aan kennis en motivatie en hoe anderen bepalen wat leraren daarmee moeten doen. Volgens hem is het hoog tijd dat de leraar zich veel meer met de inhoud van het beroep gaat bemoeien. Thijs:
“We leiden een nieuwe generatie op, dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Ik wil daar niet op afgerekend worden door iemand van ABN AMRO of iemand van de onderwijsinspectie. Wel door collega’s die er al heel lang zitten, die ervaring hebben, die weten waar ze het over hebben, die zich bijscholen, die op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, die kritisch zijn naar onderwijsvernieuwing maar ook kunnen veranderen. Daarom vind ik het beroepsbeeld zo belangrijk.”
Luister de hele podcast: