We hebben een prachtig vak en we zijn van onschatbare waarde voor onze samenleving.
Er wordt veel over ons geschreven. Maar er is maar één groep mensen die weet wat het betekent om leraar te zijn: leraren* zelf.
*Voor leraren én docenten in het po, vo, (v)so en mbo.
Een sterke beroepsgroep gaat zelf over de inhoud van het beroep. Dat betekent dat we invloed hebben op hoe onze collega’s worden opgeleid, op de praktijk in de klas en op de professionalisering van het vak. Dat kan alleen als we tot een gedeeld beeld en gedeelde standaarden komen. Als je dat niet doet, bepalen anderen dat voor je.
Wat moet een leraar eigenlijk allemaal kunnen? Wat betekent het om leraar te zijn, en wat niet? Met het Beroepsbeeld Leraar bouwden wij, leraren, aan ons beeld van het beroep. Wij zetten zelf de standaard neer. Met het Beroepsbeeld Leraar hebben we een toekomstgericht beeld van het vak dat leraren in spe beter inzicht geeft in de verschillende aspecten van het leraarschap en dat zorgt voor meer maatschappelijke waardering.
Beroepsbeeld Leraar is een initiatief van de lerarenorganisaties AOb, CNV Onderwijs, FvOv, BVMBO en Platform VVVO. Kennisland begeleidde het proces om samen tot een beroepsbeeld voor leraren in po, vo, (v)so en mbo te komen waarin we ons herkennen en dat beschreven is vanuit onze praktijk. Met dit beeld zetten we het beroep en het vakmanschap van de leraar scherp en helder neer.
Zo kwamen we tot het Beroepsbeeld Leraar
Je kon als leraar of docent op verschillende manieren meebouwen aan het Beroepsbeeld Leraar:
- Verhalend onderzoek: jouw verhaal over leraar zijn delen.
- Beroepsbeeld on Tour: in heel Nederland gingen leraren in gesprek over thema’s rondom het beroepsbeeld.
- Dialoogtafels: leraren gingen in gesprek over het conceptberoepsbeeld.
- Enquête
Zie voor meer antwoorden de Veelgestelde vragen (FAQ).