Het Beroepsbeeld Leraar beschrijft de essentie van het leraarschap, wat de leraar nodig heeft om zijn kerntaken goed uit te voeren, hoe de leraar zich kan ontwikkelen en wat de verschillen tussen de onderwijssectoren zijn.
Rapportage Beroepsbeeld Leraar: verantwoording, proces en aanbevelingen
Lees alles over hoe het beroepsbeeld tot stand is gekomen én aanbevelingen voor leraren, lerarenorganisaties, opleiders, werkgevers en overheidsinstanties voor acties of vervolgonderzoek.
Een impressie van de verhalen
Bijna 600 leraren en docenten verspreid over het hele land deelden hun persoonlijke verhalen, successen, leerprocessen en professionele kennis om bij te dragen aan het Beroepsbeeld Leraar. We geven je in dit artikel een impressie van de verhalen.
Podcast: wat houdt het beroep leraar nou echt in?
Luister de interessante onderwijspodcast ‘Bij de Les’ waarin Iselien Nabben en Jelmer Evers praten over het beroep leraar. Wat houdt het in? Hoe is het de afgelopen decennia veranderd en hoe willen leraren dat hun beroep eruitziet?
Voorzitter CNV Onderwijs: “Beroepsprofessionaliteit niet op waarde geschat”
Daniëlle Woestenberg is al twaalf jaar docent levensbeschouwing en sinds 2020 voorzitter van CNV Onderwijs (CNV Connectief). In de samenleving zijn eindeloos veel opvattingen waarbij pedagogiek en didactiek door elkaar heen lopen. Maar de mening van de echte professional wordt volgens haar niet genoeg op waarde geschat.
Maak kennis met de Denktank Beroepsbeeld Leraar
De Denktank Beroepsbeeld Leraar bestaat uit veertien gepassioneerde leraren en docenten uit het primair, voortgezet, middelbaar beroeps- en speciaal onderwijs. Kennisland werkt aan het beroepsbeeld van de leraar door verhalen van leraren uit de verschillende onderwijsvormen te verzamelen. Samen met de denktank duiden en ordenen we deze verhalen. Graag stellen we hier de leden van de Denktank aan je voor.
Andries Knol (BVMBO): “Als professional kun je het eigenlijk niet maken om niet mee te werken”
Andries Knol is voorzitter van de BVMBO, beroepsvereniging voor opleiders in het mbo en daarnaast docent Bewegingsonderwijs aan het Deltion College in Zwolle. Hij is nauw betrokken bij het proces van het Beroepsbeeld Leraar en benadrukt de noodzaak voor docenten en leraren om zelf invloed uit te oefenen op de definitie van hun beroep.
Thijs Roovers (AOb): “Het onderwijs is kampioen in niet ‘nee’ zeggen”
Thijs Roovers is voormalig leraar in het primair onderwijs en een prominent figuur in de onderwijswereld. “Ik zie het vak van leraar als een gilde, een ambacht. Het beroepsbeeld functioneert als de code van dit gilde, waar een nieuwe leraar aan zou moeten voldoen.”