Het Beroepsbeeld Leraar beschrijft de essentie van het leraarschap, wat de leraar nodig heeft om zijn kerntaken goed uit te voeren, hoe de leraar zich kan ontwikkelen en wat de verschillen tussen de onderwijssectoren zijn.
Rapportage Beroepsbeeld Leraar: verantwoording, proces en aanbevelingen
Lees alles over hoe het beroepsbeeld tot stand is gekomen én aanbevelingen voor leraren, lerarenorganisaties, opleiders, werkgevers en overheidsinstanties voor acties of vervolgonderzoek.
Podcast over het belang van een gedeeld beroepsbeeld
In deze aflevering van zijn podcast ‘Tjipcast’ spreekt Tjip de Jong met Jelmer Evers (auteur, docent en vicevoorzitter van de AOb), Thijs Roovers (oud-docent, auteur en bestuurder AOb) en Erik Ex (leraar van het jaar 2022-2023) over het belang van samen nadenken over het beroepsbeeld van de leraar.
Het belang van het beroepsbeeld volgens de lerarenorganisaties
Beroepsbeeld Leraar is al een tijdje actief en inmiddels hebben honderden leraren en docenten uit het po, vo, so en mbo hun verhaal gedeeld. Maar we zijn er nog niet. Om werkelijk tot de kern van het leraarschap te komen, hebben we ook jouw verhaal nodig! ‘We’ zijn de lerarenorganisaties AOb, CNV Onderwijs, FvOv, BVMBO en Platform VVVO. In dit artikel delen we waarom wij het Beroepsbeeld Leraar belangrijk vinden en welk effect we hiermee willen bereiken.
Een greep uit de verhalen
Met het Beroepsbeeld Leraar bouwen we aan ons beeld van het beroep. Inmiddels hebben al honderden van ons de vragenlijst ingevuld die gebruikt wordt voor het verhalend onderzoek. De antwoorden die binnenkomen zijn soms ontroerend, maar laten af en toe ook frustratie zien. Ze geven een belangrijk inkijkje in wat het echt betekent om leraar te zijn.
Hoezo nóg een beroepsbeeld?
Er bestaan al veel beroepsbeelden voor verschillende sectoren. Maar deze zijn niet primair door ons, de leraren en docenten, gemaakt en focussen vooral op de verschillende rollen die een leraar of docent kan hebben. Met dit nieuwe, overkoepelende beroepsbeeld, vervangen we niet de andere, maar vullen we die juist aan.